Monday, January 4, 2010

apa salahnya berbudi bahasa

keindahan alam semulajadi Malaysia amat menarik. banyak tempat yang boleh dilawati.Sepanjang cuti persekolahan yang lalu, saya berkesempatan berkunjung ke Pulau Mutiara. Ternyata Malaysia sebuah negara yang indah dan menarik,ukan sahaja kawasan pantainy menarik malah, kawasan berbukitnya ada keistimewaan yang tersendiri. Kesempatan ini saya gunakan untuk menikmati keindahan dii kawasan Bukit Bendera selepas lebih lima tahun saya tidak ke sana. Tapi .. amat mengecewakan!, saya tidak berpeluang untuk menikmati keindahan di kawasan bukit Bendera kerana kehabisan tiket kreta api bukit. Ternyata pada musim cuti sekolah ramai pengunjung ke sana.

Apa yang paling menyedihkan saya, adalah berhubung sikap pengunjung yang angkuh dan biadab, setta tidak ada rasa belas kasihan kepada warga emas dan kanak-kanak. Senario ini boleh mencemarkan imej Malaysia sebagai pusat pelancongan tambahan pula , selama ini Malaysia terkenal dengan rakyatnya yang berbudi bahasa dn bersopan santun. Kesantunan hilang lantaran manusia dikuasai emosi yang menghilangkan kewarasan akal.

Apalah salahnya kita beradab, tidak rugi kalau bersopan lebih-lebih lagi bila berdepan dengan situasi panas dan sesak. Budi bahasa amalan kita. BERSOPAN SANTUNLAH, TAK RUGI!!!.......

No comments: